Zo laat jij je LinkedIn-profiel opvallen
Wanneer een werkgever zoekt naar een passende kandidaat, struikelt ‘ie over de hoeveelheid LinkedIn profielen. Hoe zorg jij er nou voor dat je onderscheidend bent? Wij delen de tips!
Representatieve profielfoto
Zorg voor een recente foto van jezelf die er professioneel uitziet, dus niet met je goudvis of op dansend een feestje. Draag iets wat je naar je werk zou dragen.
Extra tip: laat een vriend of vriendin een foto van jou maken, tegen een witte muur. Dat is een goede rustige achtergrond.
Voeg een achtergrondfoto toe
Jij hebt al een professionele profielfoto toegevoegd. Nu nog een achtergrondfoto. Op Unsplash.com vind je diverse gratis stockfoto’s die je hiervoor kan gebruiken. Type in de zoekfunctie: ‘LinkedIn header’ en je vindt diverse passende foto’s voor je achtergrond.
Kopregel direct duidelijk
De eerste regels onder je profiel moeten meteen weergeven wat jij doet. Gebruik hiervoor niet meer dan 80 tekens, want je regels worden afgebroken. Op mobiel is dit al bij 30 tekens. Benoem de belangrijkste informatie in je eerste regel. Bedenk hierbij wat jou zo aantrekkelijk maakt voor een toekomstig werkgever.
Voorbeeld:
Social media expert | meer volgers en bereik op socials | creatief met woorden |helpt jou het beste uit je online omgeving te halen | echte teamplayer
Samenvatting schrijven
Gebruik de samenvatting op je LinkedIn profiel om je verhaal te vertellen, dus niet alleen om je vaardigheden en functietitels op te sommen. Vertel waarom je doet wat je doet (WHY) en probeer creatief te zijn in je bewoording. Dan val je op! Welk verschil maak jij voor mensen met wie je werkt?
Cliché woorden
Probeer weg te blijven van cliché woorden. Dit zijn bijvoorbeeld woorden als: ‘creatief’, ‘teamspeler’, ‘expert’ of ‘bevlogen’. Let bij het schrijven op dit soort woorden en probeer ze om te buigen.