7 vragen en antwoorden over de nieuwe CAO voor uitzendkrachten
Werkgevers opgelet!
Vanaf 1 juli 2023 verandert de CAO voor uitzendkrachten. Deze veranderingen hebben als doel de positie van uitzendkrachten te versterken en meer gelijkheid te creëren binnen de arbeidsmarkt. Alyanne is manager van het expertise team en houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten voor onze klanten. Zij zet de belangrijkste 7 vragen en antwoorden voor jou als werkgever op een rijtje.
1. Wat verandert er vanaf 1 juli met betrekking tot de wetgeving voor uitzendkrachten in het kort?
“In het kort kun je zeggen dat vanaf 1 juli 2023 op een aantal gebieden zaken veranderen. Ik zet de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij:
- Er wordt bij inschaling rekening gehouden met de relevante werkervaring en opleiding van de uitzendkracht.
- Alle toeslagen en alle kostenvergoedingen gelden ook voor de uitzendkrachten.
- Heb je contracten met uitzendbeding? Dan eindigen deze op de afgesproken einddatum, niet meer bij een ziekmelding. Het aantal wachtdagen gaat van twee naar één dag.
- Ook krijgen uitzendkrachten meer rechtsbescherming en dezelfde faciliteiten als vaste werknemers. Denk daarbij aan doorbetaling bij ziekte of pensioenopbouw.”
2. Waarom is deze wetgeving er gekomen?
“De wetgeving is tot stand gekomen om meer gelijkheid te creëren tussen flexibele en vaste werknemers. Door ze betere arbeidsvoorwaarden te bieden hoopt de overheid dat deze gelijkheid er meer komt. Het perspectief op een vast dienstverband komt eerder wat hun zekerheid vergroot. Deze wijzigingen staan overigens niet op zichzelf. Het zijn wijzigingen in een reeks van naar verwachting vele, die de komende jaren doorgevoerd worden.”
3. Wat is het voordeel voor werkgevers met deze wetgeving?
“Allereerst wil je natuurlijk een goede werkgever zijn en goed voor je mensen zorgen. Op deze manier is dat extra geborgd. Daarnaast is een voordeel van de wetgeving dat werkgevers gelijkheid kunnen bieden aan hun vaste werknemers en uitzendkrachten. Hierdoor ontstaat er geen onderscheid in beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden, wat discussies en frictie voorkomt bij de medewerkers. Dat is natuurlijk prettig, zeker in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt.”
4. Ik werk als werkgever graag met flexibele contracten, kan dat nog wel na 1 juli?
“Jazeker, dat kan nog steeds. Omdat er qua voorwaardes geen verschillen meer zijn, kun je juist via een uitzendbureau gebruik maken van de inzet van flexibel personeel. Zo behoud je je flexibiliteit en word je ontzorgd. Werken er goede mensen die je graag aan je wilt binden via het uitzendbureau? Dan kun je kiezen voor een detacheringscontract of uiteindelijk een vast contract.”
5. Wat betekent dit als werkgever voor mij in financieel opzicht?
“Je kunt je voorstellen dat deze aanpassingen in sommige gevallen effect kunnen hebben op de kostprijsfactor. Bij het ene uitzendbureau is dat meer het geval dan bij de ander. Dat heeft onder andere te maken met in welke fase de contracten zich bevinden. Daarom is het goed dat je als opdrachtgever tijdig geadviseerd wordt over welke regelgeving en effecten hiervan relevant zijn in jouw specifieke geval. In juni kunnen al onze klanten daarom een bezoekje verwachten van onze accountmanagers. Zij nemen de veranderingen graag samen door - we helpen daar graag bij.”
6. Verwacht je nog meer wetswijzigingen de komende jaren?
“Jazeker. Zoals ik al aangaf zijn deze wijzigingen een aantal in een reeks van velen. Zo zal naar verwachting de verplichte certificering er komen, verdere uitbreiding van gelijke arbeidsvoorwaarden en verkorting van fase B. Dit zijn belangrijke wijzigingen die zeker effect hebben en waar wij en onze opdrachtgevers nu al over na moeten denken.”
7. Hoe blijf ik goed op de hoogte van wat de wijzigingen voor mij als werkgever betekenen?
“Ik heb nu natuurlijk de hoofdlijnen benoemd. Ik kan me voorstellen dat het voor werkgevers even zoeken is naar de juiste weg. Wij helpen daarom vanuit Westerduin graag! Uiteraard begeleiden we onze huidige klanten in deze fase en adviseren we ze over wat de wetswijziging betekent voor ze.
Ben je geen klant bij ons maar wil je wel eens doorspreken wat dit voor jouw bedrijf betekent? Laat het gerust weten. Ben je een HR professional die even wil sparren met een van onze experts? Ook dat kan natuurlijk, we denken graag met je mee.”