Waarom zou je als bedrijf aan vrijwilligerswerk doen?


Je wilt als bedrijf best iets goeds doen voor de samenleving, maar hoe pak je dat aan? En levert het behalve een goed gevoel ook nog iets op voor je team? Om daar een eerlijk antwoord op te krijgen, gingen we langs bij Stichting Present Nederland – een organisatie die bedrijven helpt om van vrijwilligerswerk een waardevolle ervaring te maken.
Een groeiende beweging
Waar Stichting Present in de beginjaren vooral met kerkelijke groepen werkte, ziet de organisatie nu een heel ander beeld: steeds meer bedrijven haken aan.
“Ik kan het verschil bijna niet geloven,” vertelt Ineke Jonker, Coördinator Bedrijfsprojecten bij Present. “Tien jaar geleden deden we eigenlijk nauwelijks iets met het bedrijfsleven. Nu werken we met allerlei organisaties – van lokale ondernemers tot bedrijven als Coca-Cola en Alliander. Soms gaat het om een hele organisatie, soms om één afdeling.”
Ineke plaatst de ontwikkeling die ze ziet in een bredere trend: maatschappelijk vrijwilligerswerk is niet langer een uitzondering, maar iets waar steeds meer organisaties bewust ruimte voor maken. “En,” voegt ze toe, “groot of klein, het gaat altijd om de intentie om naar elkaar om te zien.”
Meer dan een muurtje schilderen
Wat levert zo’n dag vrijwilligerswerk eigenlijk op? Volgens Mark de Boer, waarnemend directeur van Present, is het antwoord simpel: nieuwe perspectieven.
“Vrijwilligerswerk verbreedt je blik en verdiept je begrip voor de situatie van anderen. Je komt bij iemand thuis die in een totaal andere sociale of financiële positie zit. Door die ontmoeting ontstaat er begrip. Dat is pure winst, voor beide kanten.”
Juist die ontmoeting maakt volgens Present het verschil. Mark vergelijkt:
“Als je een woonkamer opknapt zonder dat de bewoner erbij is, heb je gewoon een muurtje gesausd. Maar als je met diegene praat, hoor je het verhaal en kijk je totaal anders naar de situatie. Je loopt niet weg met een oordeel, maar met begrip. Dat is het verschil.”
Ineke illustreert dat met een voorbeeld:
“Bij een opruimklus in een tuin dachten wij vooral praktisch: spullen weghalen, overzicht maken. Maar achteraf kregen we een bericht van de dochter van de bewoonster. Ze schreef dat haar moeder eindelijk weer in de tuin kon zitten met haar kleinkinderen. Dat geeft iemand letterlijk nieuwe zin in het leven. Dát is de impact.”
Meer dan een klus: ook voor je team
De projecten die bedrijven doen met hun teams lopen uiteen van een tuin opknappen tot een spelletjesmiddag in een zorginstelling. En voor de teams zelf levert dat vaak méér op dan vooraf gedacht.
“Natuurlijk is het teambuilding,” zegt Ineke. “Je leert collega’s op een andere manier kennen, hoort persoonlijke verhalen die je normaal niet bij de koffiemachine deelt en ontdekt onverwachte talenten. Maar het mooiste is dat je in contact komt met mensen die je anders nooit zou ontmoeten. Een project is geslaagd als je thuiskomt en zegt: ‘Dit had ik nooit geweten, wat is dit mooi.’”
Zo begin je als bedrijf
Voor organisaties die zelf aan de slag willen, is de eerste stap verrassend eenvoudig.
Mark legt uit: “Bijna ieder bedrijf heeft wel een teamdag of jaarstart. Besteed daar twee uurtjes van aan vrijwilligerswerk. Het hoeft niet groots of ingewikkeld: je aanwezigheid alleen al betekent veel. Bedrijven die dit doen, bouwen niet alleen aan de buurt, maar ook aan hun eigen team.”
Ineke vult aan: “Het begint ermee dat je mag kiezen: wat past bij jouw team? Wil je de handen uit de mouwen steken of juist een sociaal project doen? Vanuit die keuze kijken wij wat er beschikbaar is. Daarna is het heel simpel: geef ons een datum, een plaats en het aantal mensen, en wij regelen de rest.”
En voor bedrijven die nog twijfelen wat het beste bij hen past, benadrukt Ineke: “Vaak zijn mensen nog blijer met jouw aanwezigheid dan met de klus zelf. Het laat zien dat je er mag zijn. En dat is uiteindelijk van onschatbare waarde.”
Meer weten of zelf starten? Kijk op stichtingpresent.nl of vraag ons hoe wij het als Westerduin aanpakken.