25-01-2023

Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Het afgelopen jaar waren de werkloosheidscijfers nog nooit zo laag en het aantal vacatures niet zo oneindig. Als arbeidsbemiddelaar heb je veel werk te verzetten. Hoe houd je koers in het tumult van een krappe arbeidsmarkt met een gigantisch aanbod aan vacatures? Gertjan van Delden, directeur Westerduin vertelt hierover meer.

Hoe kijk je terug op 2022?
Je merkt dat bedrijven het afgelopen jaar weer meer vertrouwen hebben. Tegelijk zien we veel uitdagingen. Er is bijvoorbeeld een enorme woningnood, een tekort aan grondstoffen en materialen en niet te vergeten, grote personeelstekorten. Dit zien we ook terug bij met name onze klanten in de productie en techniek. En als het personeel er al is, dan is er soms geen werk. Een veelgehoorde vraag is dan: “Ik wil mijn personeel wel vasthouden, maar hoe doe ik dat?”

Hoe bedien je daar je klanten in?
Onze overtuiging is dat wanneer er meer uitdagingen en onzekerheden in de markt sluipen, je naast je klant moet gaan staan. Dat begint met goed luisteren naar behoeften en vervolgens kijken hoe je elkaar kan versterken. Wanneer je op deze manier waarde aan elkaar toevoegt is er daadwerkelijk sprake van partnerschap. Daar willen we voor gaan. We kiezen er daarom voor om samen te werken met werkgevers die willen investeren in hun medewerker, in de relatie met ons en onze vakkrachten. We geloven niet in een ‘quick fix’, maar gaan voor duurzame relaties. Dat betekent veel tijd en energie in elkaar steken, verwachtingen uitspreken en kijken naar wat wél haalbaar is.

Wat waren voor jou de belangrijkste inzichten van afgelopen jaar?
Je merkt dat er flink aan mensen wordt getrokken. Niet alleen aan mensen die wij bemiddelen, maar ook aan onze eigen collega’s. Ook wijzelf zijn dus bezig met de vraag hoe we mensen binden en boeien.

Wij doen dat door onder andere de dialoog te faciliteren en aan te sluiten bij de behoeftes van generaties die nu op de arbeidsmarkt komen. Millennials bevinden zich al een tijdje op de arbeidsmarkt, de generatie Z is de laatste jaren in opkomst. We zijn voortdurend bezig om onze organisatiecultuur te laten aansluiten bij deze nieuwe generaties. En ja, in deze markt moet je dat verhaal vervolgens ook goed over de bühne krijgen. Je moet je werkgeversmerk dus ook zeker goed etaleren. Employer branding is bij ons dan ook een ‘hot topic’.

Hoe kunnen klanten zich voorbereiden op 2023?
Waar wij als bemiddelingsbureau dus vooral ook bezig zijn met het bouwen van ons merk, zowel intern als extern zien we bij veel van onze klanten hier ook veel kansen. Als werkgever moet je jezelf afvragen of je voldoende de taal spreekt en aansluit bij de wensen en ideeën van mensen die nu beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt. Ben je daarin onderscheidend genoeg en ben je een aantrekkelijke werkgever? Dat zit ‘em zeker niet alleen in salaris, maar in veel meer facetten. Bijvoorbeeld in werktijden, ontwikkelmogelijkheden, werk-privé balans en werklocatie (hybride werken). Bij veel werkgevers zit daar ruimte voor verbetering.

Als Westerduin zien wij bijvoorbeeld dat de meeste klanten nog steeds graag zien dat werknemers fulltime werken. Dat is een uitdaging in deze tijd. De mensen zijn er niet, maar er zijn nog steeds wel genoeg mensen die parttime beschikbaar zijn. Als je deze groep niet aanspreekt, komen ze niet bij jou werken. Terwijl dat wel degelijk onderdeel van de oplossing kan zijn. Daar nemen wij graag een adviserende rol in.

Wat is dé gouden tip in jouw ogen?
Wij vinden het belangrijk dat je bouwt aan een sterk werkgeversmerk waarbij je aantrekkelijk bent en blijft voor kandidaten. Dat begint met een krachtig eigen verhaal. De huidige generatie begeeft zich in een ‘kandidatenmarkt’ en is selectief. Naar verwachting blijft de vraag naar personeel de komende jaren groter dan het aanbod. Dat hebben we niet zomaar opgelost. Wil je duurzaam blijven groeien als organisatie? Dan heb je de taal van de huidige generaties te spreken.”

Tips:

  • Ontwikkel visie op je ‘eigen verhaal’. Wie ben en wil je zijn?
  • Bouw aan een sterk werkgeversmerk én etaleer dit.
  • Verander mee, maar behoud wat goed is.